دانلود تحقیق درمورد قلعه دختر

دانلود تحقیق درمورد قلعه دختر

0 1.9k
دانلود تحقیق درمورد قلعه دختر

با دانلود تحقیق در مورد قلعه دختر در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق قلعه دختر را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق قلعه دختر ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد قلعه دختر

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:46 صفحه

قسمتی از فایل:

قلعه دختر

در معماري دوره ساساني ما شاهد يك تحول و دگرگوني چشم گير در امر معماري مي باشيم و آن استفاده از پوششهاي مختلف طاقي شكل است كه به صورت گنبد و طاقهاي استوانه اي يا نعلي شكل نمايان شده و با وجود استفاده از مصالح مختلف معماري مانند خشت، آجر با لاشه سنگ به خوبي از عهده امر ساختماني بر آمده اند، شيوه و سبك كار ساختماني چنان پيشرفته است كه بايد پذيرفت پيش از ساسانيان استفاده از طاق و گنبد مراحلي را پشت سر گذاشته است.

در حقيقت ساسانيان با استفاده از اين شيوه ي معماري و احداث طاقهاي آجري به جاي پوشش مسطح و چوبي خود را از قيد استفاده از ستونهاي عظيم درون ساختمان رهانيده اند و بدين ترتيب ميدان ديد وسيع تري در بناهاي خود ايجاد كرده اند.چنان كه تالار مداين با 7 متر طول و 26 متر عرض، وسعتي در حدود نصف تالار صدستون سنگي تخت جمشيد داشت كه بدون وجود ستون مسقف شده بود.

در داخل تنگ چوگان بالاي 2 نقش طرف دست راست ارتفاعات معروف به قلعه دختر به صورت یک د‍‍‍‍ژ نظامي و تدافعي مشرف به بيشاپور و در جبهه شرقي آن ساخته شده است.

 

قلعه دختر

 

بناي اين قلعه از سنگ و گچ ساخته شده است و داراي ديوارهاي مستحكم و غير قابل نفوذ حتي در لبه پرتگاهها بوده و از لحاظ معماري تشابه بسياري به كاخ و آتشكده دارد. همچنین راههاي مخفي، اتاقكهاي كوچك تو درتو براي خروج اضطراري پیش بینی شده بود.

اين قلعه يك راه دارد كه مي توان بدانجا رفت و در بين راه چندين برج و سنگر كوچك براي حفاظت راه ساخته بودند. قلعه وظيفه حفاظت از شهر تاريخي بيشاپور را به عهده داشته و در مواقع خطر از آن به عنوان يك پناهگاه امن استفاده مي شده است كه بقاياي آن موجود است و هم اكنون در حال ويراني است.

بابن و هوسه دو جهانگرد فرانسوي در توصيف آن به وي‍‍ژه از جنبه نظامي نوشته اند كه بالاي كوهي از سنگ خارا واقع شده و طوري اين قلعه به قوانين نظامي بنا يافته است كه اگر حالا هم تعمير شود با اسلحه جديد فتح او غير ممكن است. آنها مهندسين بناي اين قلعه را روميان دانسته اند.

بناي اين دژ همزمان با احداث شهر بيشاپور بوده و متشكل از دو قسمت مجزا مي باشد. بخش اصلي اين دژ در بالاترين قسمت كوه احداث شده و متشكل از يكسري اتاق به همراه يك حياط است كه در وسط ساختمان قرار دارد. قسمت دوم شامل بخشهايي است كه بر دامنه كوه احداث گرديده و حالت شيب داري داردكه عمدتا شامل ديوارهاي بلند حفاظتي با برجهاي مدوري در طرفين خود مي باشد.بر روي بدنه هاي بيروني اين دژ به منظور ايجاد ديد براي نگهبانان، تيركش هاي متعددي احداث نموده اند كه شكل كلي آنها به صورت دريچه هايي است مستطيل شكل كه در قسمت بالاي خود داراي طاق هلالي شكل مي باشند.بيشاپور شهري است كه در دشت قرار گرفته و به همين علت داراي آسيب پذيري دفاعي مي باشد و بهترين نقطه تدافعي براي اهالي اين استراحت گاه سلطنتي دژي است كه بالاترين نقطه تدافعي شهر باشد.

 


 

وجه تسميه اين قلعه به سبب انتساب آن به الهه آناهيتا، خداي آبهاي زير زميني و پاكيها... بوده كه در فرهنگ ما ايرانيان به صورت يك دختر نجيب و معصوم تصور شده است.و بر اساس اينكه دست نيافتني و صعب العبور بوده است در باور مردم و به مرور زمان به قلعه دختر معروف شده است. ولي در كتابهاي تاريخي و سفرنامه هايي از آن به نام دژ «دن بلا»‌ و «دان دلا» نام برده شده است. متاسفانه قلعه بر اثر فرسايش تخريب شده و تنها ديوارها و اتاقهاي فرو ريخته دژ و در قسمت شرقي باقي مانده است.

قلعه پسر يا قلعه كر نيز در كوه مقابل قلعه دختر قرار دارد كه در حال حاضر تخريب  شده است.

 

 

 

اشکانیان و ساسانیان

مع الوصف پارت نام یکی از اقوام ایرانی است که از مدتها

پیش در خراسان واقع در شمال شرقی ایران مسکن گزیده

بودند هنگام حمله اسکندر به ایران سرزمین پارت ها بدون

مقاومت قابل توجهی اشغال گردید و پارتها مجبور شدند

به دشت های شمالی پناهنده شوند پارت ها را بعضی از

مورخین از اقوام سکایی دانسته اند که به زبان پهلوی

گفتگو می کرده اند و آنها را شاخه ای از گروه پارتی

parni از قوم" داهه "یا" داخ" معرفی کرده اند که در ناحیه

پرثُوه منطقه ای در خراسان بین گرگان و کومس زندگی

می کردند. با نام پرثوه برای اولین بار در کتیبه های بیستون

و نقش رستم در زمان هخامنشینان برخورد می کنیم که

نشان می دهد آن ولایت ها در آن زمان جزء کشور ایران

بوده است .

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر